Kritika na mou knihu Záhadná monstra

Zajímavá kritika na mou knihu Záhadná monstra - pro mne celkem podnětná. Příště se polepším...

Zdraví Vás VAS|

Vojtěch A. Sláma - Záhadná monstra

14. dubna 2016 v 12:52 | Ann Taylor
Originální název: Záhadná monstra: Výpravy za mytickými živočichy
Rok vydání v ČR: 2011
Jak jsem se dočetla na přebalu knihy a jak sám autor mnohokrát potvrdil v ní samotné, Vojtěch A. Sláma je cestovatel, kryptozoolog a zastánce teorie stvoření a zároveň velký kritik některých tradičních vědeckých postupů a evoluce. Což jsem bohužel přečetla až když jsem přinesla knihu domů, stejně jako že veškerá uvedená monstra jsou vodní nebo z okolí vod, takže jsem se hned na začátku zděsila, protože jsem očekávala klasickou jízdu mezi nejrůznějšími zvířaty, která mohou existovat, ale o kterých jsme nenašli jednoznačné důkazy. Ovšem v určitém smyslu se to stalo, a tak jsem nakonec ráda, že jsem na knihu narazila. I když mám nějaké výhrady.

Celá kniha je vlastně o zvířatech, často bájných, o kterých se povídá, že by mohla existovat, a která občas někdo zahlédne, hlavně v těžko přístupných terénech jako jsou hluboká jezera, neprostupné a nedostupné pralesy, řeky a hory. Všechna se však nějakým způsobem týkají vody, ať už v ní přímo žijí nebo jsou v jejím okolí spatřováni, a všechna spadají do oboru kryptozoologie, takže nejde o úplné pohádky, ale tvory, u nichž je možné, že je dávno znám nějaký jejich předek či příbuzný nebo vypadají jako domněle vyhynulý druh. Čtenář se tak setká třeba nejen se známou lochneskou a jejími variacemi či obřími žraloky, kteří by se mohli prohánět v oceánech tisíce let, ale i s obřími sumci, létajícími ještěry z okolí afrických řek, dlouhokrkými postrachy, kteří by mohli být plesiosaury, brachiosaury, jinými dlouhokrkými dinosaury nebo něčím jim příbuzným.
Také se setká s menšími a méně známými tvory, ať už ryboještěry, savci nebo plazy,a s tvory, u kterých patrně jen někdo zveličil některé rysy, vyšperkoval příběhy a z jinak běžných zvířat nebo z jedinců s anomálií udělal obludu. Ale i těm se v knize věnuje prostor a rozbor, a to buď když na zmínky o nich autor narazil při zkoumání jiných tvorů nebo během svého cestování. Není to však rozbor úplně suše vědecký. Používá sice latinu a věnuje se jim jako správný biolog, což je pochopitelné, když je z oboru, ale čte se to velmi dobře i úplnému laikovi. Navíc každou chvíli téma odlehčuje svérázným humorem, kolikrát jsem se zasmála i nahlas, a to je u mě během školního roku nejobvyklejší čtení ve vlaku plném lidí, a příjemně to ubíhá.
Ovšem, i když jsem se snažila vzít to nejdřív z pozitivní stránky, nakonec můj dojem nic z jmenovaného asi nezachrání. A to ani můj dojem z osoby autora. Vůbec nijak ho neznám, takže na mě mohl působit jen z této knihy, a to se mu nepovedlo. Přestože nezastávám křesťanskou ideologii, nevadí mi jeho názor a přesvědčení o kreacionismu. Navíc je zoolog, takže není žádný fanatik, ví hodně o dinosaurech, čili ne jako jiní, kteří rovnou tvrdí, že jsou podvod (v detailech už pak s ním souhlasit nemusím, ale to je vedlejší). Ale vadí mi jeho otevřené ne kritizování, ale zbytečné kopání do klasické vědy. Její zesměšňování. Trapné poznámky. Výsměch teoretikům. Nemyslím, že by se musel otírat a používat "zkostnatělé vědce v jednom pytli", naopak je třeba přijmout, že oficiální věci, co musí být jisté, nejen ohledně biologie, mají víc omezení než kryptozoologie, protože nelze být benevolentní. Na možná a dejme tomu společnost každodenně fungovat nemůže. Připadalo mi to jako výkřiky někoho, kdo právě objevil použitelný argument, a najednou je pro něj každý s opačným přesvědčením hlupák nebo zaseklá ovce.
Přitom to ale zvládá i bez toho. Vizte třeba část o monstru, které stáhlo pod hladinu yaka komunistického funkcionáře a antikomunistickou pověst si poškodilo, když stáhlo i rolníka. A spoustu podobných chytrých vtípků nebo fungujících sarkastických narážek ne přímo na vědu. Jenže pak přijde další kopání nebo další narcistní poznámka a ta to zkazí. Na to je prostě třeba dát pozor při psaní v první osobě, což místy používá, a jemu to ujelo. Nebo neujelo a je takový, k čemuž bych se i přiklonila - kniha není špatná, jeho osoba popsaná v ní ale dobrý dojem neudělala. I když ano, tohle se týká spíš osoby autora a zbytek tak negativně nehodnotím, kromě tří věcí.
Jak už jsem prozradila, podle názvu ani po prohlédnutí přebalu jsem vůbec nepoznala, že půjde jen o monstra spojená s vodou. Na obale je sice nějaký mořský had, ale předpokládala jsem, že tam jednoduše musel být nějaký obrázek, a uvnitř pak budou různá monstra různých míst. A byla jsem tak trošku zklamaná.
Druhá věc je rozdělení knihy, které mi úplně nevyhovuje. Možná by prospělo méně motat tolik tvorů dohromady do pár spíš nenavazujících odstavců a lépe je třídit. Když je třeba kapitola o sumcích, představovala bych si kupříkladu podkapitolu o jednom mýtickém sumci, případně spojenou s dalším, který vypadá stejně nebo by mohl být tentýž v jiné části světa, další druh pak v další podkapitole, byť krátké, a tak dál, ale on je všechny probírá najednou, podkapitoly nepoužívá, někdy náhle odběhne ještě k dalšímu tvorovi a je to tak ne chaotické, ale neplynulé. A s tím souvisí i posloupnost, kdy plesiosaury střídají ryboještěři, ty ptakoještěři, najednou jsme zpátky pod vodou u mloků a sumců a prostě skáče z prostředí do prostředí. I když to je možná jen mou touhou mít všechno přehledně setřízené podle logického klíče a sepsané tak, aby to plynule navazovalo.
A poslední věc jsou závěrečné kapitoly, jež mi ke zbytku nesedí. Líčí tam své cestování, což se skvěle čte a přijde mi, že v něm dost slevil z povýšeného tónu, naopak mnohdy hraje kašpara a vážně hezky přibližuje přírodu a Amazonii, ale je to mimo. Popisuje své zážitky a jak se kam dostával, setkání s místní zvířenou a domorodci, ovšem monstra se úplně vytratila a z kryptozoologie je úplně normální cestopis. Dobře napsaný, ale na to, jak dlouhá kapitola to je, pořád bez toho, o čem podle názvu má být. Takže mé očekávání to nenaplnilo.

3 lidé ohodnotili tento článek.